Az elmúlt években a banki csalók már inkább a nagyobb haszonnal kecsegtető átutalásos csalásokat részesítik előnyben, de továbbra is növekvő számban tapasztalhatók bankkártyás csalások is, melyek fő eszköze már nem maga a fizikai bankkártya, hanem az olyan wallet szolgáltatások, mint a Google Pay vagy Apple Pay. Akár átutalásos, akár bankkártyás csalás, a legtöbbet továbbra is maguk az ügyfelek tehetik a pénzük biztonságáért. Cikksorozatunk legfrissebb írásában kitérünk arra is, hogy a második negyedévben e téren is fejlesztették mobilbanki applikációikat a hazai bankok.
Vendégszerzőnk Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója, pénzügyi szakértő. Korábbi írásai itt olvashatók.
Napjaink egyik legelterjedtebb visszaélése esetén elsődlegesen bizony nem a banktól kell várni a megoldást, ha maga a megtévesztett ügyfél működik közre a csalásban. E helyett sokkal jobb, ha az ügyfél felismeri a csalást, így meg sem kezdi a saját pénzét megkopasztó műveletet. Ezt legegyszerűbben azzal a – magának megfogalmazott – kérdéssel teheti meg, hogy:
biztosan a banktól hívnak és biztosan ismernek engem, tudják rólam, hogy én ki vagyok?
– Jó napot kívánok! A banktól hívom, ön indított XY nevére átutalást? Azonnal át kell utalnia a pénzét egy biztonságos számlára, amelyben mindjárt segítek, mivel feltörték a számláját, így veszélyben van a pénze! Valahogy így kezdődhet a próbálkozás, amelynél gyakran olyan képernyőtükröző alkalmazások telepítését is kéri a csaló, mint az Anydesk, és amellyel sokszor sikeresen rabolják ki a hazai ügyfeleket úgy, hogy ő maga működik közre a csalásban és önként utalja át a pénzét a csalóknak
Természetesen a csaló nem tudja, hogy a véletlenszerűen kiválasztott áldozat melyik banknál vezeti a számláját, ezért gyakran valamely hatóság nevében mutatkoznak be, vagy a legnagyobb ügyfélállománnyal rendelkező bankok nevében, és bízva abban, hogy a nagy számok törvénye alapján lesz olyan a hívottak között, akinél eltalálják a számlavezető bankot.
Ilyenkor a bank csalásfigyelő rendszereinek nagyon nehéz dolguk van, gyakran nem lépnek közbe, hiszen azt látják, hogy az ügyfél saját maga végzi a műveletet. Pedig egyre nő a bankok csalás elleni fellépésének hatékonysága, hiszen a hazai KiberPajzs összefogás, illetve a különféle Magyar Nemzeti Bank-féle ajánlások hatására folyamatosan fejlesztik a biztonsági rendszereiket, és benne az ügyfelek által használt banki mobilappok biztonságát is.
Jó példa erre az Erste George Magyarország mobilalkalmazása, amely ezentúl díjmentes értesítést küld e-mailben az alábbi esetekben: George App/George Web igénylés, aktiválás, első belépés, George App aktiválása, George Webre történő belépéskor új eszközön/új böngészőben. Az értesítések nem kapcsolhatók ki.
Ugyancsak az Ersténél elindult a napi maximális tranzakciós átutalási limit beállíthatósága a George mobilapplikációban és a George Weben (internetbankban), de csak ideiglenes átállíthatóságról van szó.
Mindkét elektronikus csatornán minimum 1, maximum 12 óra időtartamra lehet módosítani ezt a limitet, a minimum összeg 500 000 forint. Amennyiben a módosítási folyamat sikertelen, vagy időközben megszakítják, akkor az opció 24 órán keresztül nem használható. Ilyen esetben a napi átutalási limit csak a telebankon vagy bankfiókban módosítható.
Az OTP Bank mobilalkalmazásában is számos olyan egyedülálló biztonsági funkciót láthatunk, amely hatékony segítséget nyújt a fenti, vagy bármely más csalás elhárításához. Az OTP mobilapplikációja olyan „keresztazonosítót” tartalmaz, amelyet az ügyfélen kívül csak a bank tudhat, továbbá kijelzi a bank telefonhívásait az applikáció felületén, melyre push üzenetben is figyelmezteti az ügyfelet – ezzel azonnal lebuktatva a bank nevében hívó csalót.
Az applikációban továbbá dinamikusan módosítható a napi átutalási limit, melyet az OTP Bank ügyfelei a bankkártya limit módosításhoz hasonló módon már rutinszerűen használnak.
Ha mégis megtörténne a baj, az OTP Mobilapplikáció a megszokott bankkártya tiltás mellett, olyan „pánikgombot” is tartalmaz, amellyel azonnal felfüggeszthető az összes elektronikus banki tevékenység.
A Gránit Bank mobilalkalmazásában is ellenőrizhetik az ügyfelek a bank nevében érkező hívások hitelességét. A banki ügyintézőtől indított hívást követően érkezik ugyanis egy, a hívást igazoló SMS is az applikációba, amely a hívás adatai között – a még pontosabb beazonosíthatóságért – tartalmazza a banki ügyintéző nevét is.
Továbbá az elektronikus átutalásokra beállított alaplimiteket itt is testre szabhatja felhasználó a „Megbízások” menü „Átutalási limitek” gombjára nyomva.
Az elmúlt negyedévben is sokféle újdonsággal rukkoltak elő a hazai bankok. Fotó: Illusztráció / Pexels / Szabó Viktor
Második negyedéves mobilbanki fejlesztések
Túl a biztonsági fejlesztéseken, az elmúlt negyedévben is sokféle újdonsággal rukkoltak elő a hazai bankok.
Fióki időpontfoglalással, annak módosítási és törlési lehetőségével bővült az Erste George mobilalkalmazása, ami bankszámlanyitás esetén is nagyon hasznos. A szolgáltatás a Kapcsolat menüben érhető el. A foglalt időpont az időpont kezdetét megelőző 15. percig módosítható vagy törölhető. Indokolt esetben a banki tanácsadó is jogosult az időpont módosítására vagy törlésére.
Az ügyfél az időpontfoglalás létrehozásakor, módosításakor és törlésekor értesítést kap, továbbá az időpont előtt 16 órával egy emlékeztetőt is, push üzenetben és e-mailben (e-mail cím hiányában SMS-ben). Ezekről az üzenetekről nem lehet leiratkozni, viszont díjmentesek.
2025. május 26-án elsőként indított munkáshitel-igénylést applikációból a Gránit Bank. A menüpont csak azoknál jelenik meg, akik a koruk alapján (legalább 18 év) megfelelnek az igénylési feltételeknek. Az igénylés akár 10 perc alatt beadható, ha a szükséges dokumentumok már rendelkezésre állnak, és az igénylő rendelkezik a Gránit Banknál lakossági számlával.
A hitelintézet a jóváhagyott munkáshitel-igényléseket két munkanapon belül folyósítja.
A K&H Bank által fejlesztett alkalmazás „új számla gyermekemnek” funkcióval bővült. Ennek keretében mostantól az alkalmazásból lehet elindítani a felhasználó 14-18 éves gyermekének online számlanyitását. Emellett a legutóbbi 3 tranzakció elrejthetővé vált a mobilappban.
A mobilalkalmazás virtuális asszisztense, Kate már képes arra is, hogy a felhasználó kérésére megmutatja a kártyaadatokat. Emellett megújult a KGFB- és cascokötési folyamat is. Néhány mozdulattal személyre szabhatóvá vált a kezdőlapon a számlák sorrendje és a tranzakciós gyorsgombok. Elérhetőkké váltak a felhasználó dokumentumai a profil alól, és mostantól már tranzakciós bizonylatokat is le lehet tölteni az egyes tételekről.
Az MBH Bank által fejlesztett alkalmazásban kezelhetőkké váltak az állandó utalások a 103-as banki azonosító profillal rendelkező felhasználók számára. A 101-es kezdetű számlaszámmal rendelkező ügyfelek is bonyolíthatják már az állandó átutalásaikat, de ők a csoportos beszedési megbízásaikat is kezelhetik az applikációban. Emellett kisebb módosítások történtek a megjelenési felületen is.
Az OTP Bank által fejlesztett MobilBankban finomhangolták a biztosítási termékek elnevezéseit és a menürendszert is a könnyebb tájékozódás érdekében.
Az applikáció szabad szavas tranzakciókeresővel bővült, a felhasználók kérésére. Az új funkció segítségével egyszerűen megtalálhatók a tranzakciók partnernév, összeg, devizanem, közlemény, kártyaszám vagy számlaszám alapján.
A Hitelek menüpontban megjelent az OTP Azonnali kölcsön, melyet egy átirányítást követően az internetbanki felületen lehet elérni. A Befektetési jegyek oldalon az alapválasztóban ezentúl megjelenik a „Részletek” lehetőség, amely széleskörű információkkal szolgál az adott befektetési jegyről. Emellett a felhasználónak lehetősége nyílik közvetlenül visszajelezni a befektetési jegy vételére a folyamat végén.
Megújult a Lakástakarék részletező oldal is: a megtakarítások egy gombnyomással elérhetőek (a megjelenítés visszavonható az Internetbankban).
Az applikációban elérhetővé vált a díjmentes készpénzfelvételi nyilatkozat a beállítások menüpontban, melyről egy átirányítást követően az internetbanki felületen lehet nyilatkozni.
Láthatóvá váltak az elszámolás alatti tételek és a nyitott tranzakciók is. Új funkcióval bővült a befektetési jegyek nyomon követhetőségének köre. A gyorsabb és könnyebb fizetési folyamatok érdekében a QR-kód beolvasási lehetőséget a bejelentkezést követően a főoldalon is elérhetővé tette a fejlesztő.
Az UniCredit Bank által fejlesztett mBanking mobilalkalmazásban elérhetővé vált a hitelkártya számlakivonat. iOS rendszeren (iPhone) emellett digitális akadálymentesítést is kapott az applikáció.
Kedvezmények, szezonális lehetőségek, és érdemi fejlesztések fogadják a hazai mobilbankolókat. Fotó: Pexels / Joshua Mayo
Terjednek a különleges ajánlatok a banki appokban
Ez már a második nyár, amikor is kedvezményes devizaváltást kínál a K&H Bank. A külföldi bankkártyás készpénzfelvételek és bolti vásárlások során felszámított K&H Deviza I. eladási árfolyam és a K&H középárfolyam közötti különbséget utólagos jóváírás formájában kapja vissza az ügyfél, havi 700 000 forintos költési keretösszegig. Ehhez egy ingyenes kupont kell aktiválnia a kártyabirtokosnak „külföldi kártyás vásárlás” néven a K&H visszapénz rendszerében (a K&H mobilbank applikáció K&H+ menüpontján keresztül). Az ajánlat 2025. augusztus 31-ig érvényes.
Bár kupon formájában különleges ez az ajánlat, ugyanakkor korántsem egyedülálló a hazai bankrendszerben.
A Gránit Bank havi 650 000 forintig, az Erste Bank és az OTP Bank havi 600 000 forintig vált át kedvezményes árfolyamon forintot devizára vagy vissza – a banki mobilapplikációjukon vagy az internetbankos felületeiken keresztül. (A Gránit Bank csak a mobilapplikációban nyújtja ezt a kedvezményt.)
Az OTP Bank egy másik, ugyancsak 600 000 forintos külön devizaváltási keretet biztosít a külföldi bolti, bankkártyás vásárlásokra. A kedvezmény azonban csak az Árfolyam+ nevű, jelenleg 0 Ft-os számlacsomag-elem megrendelésével, a megrendelést követő naptári hónaptól érvényes. A többi banknál a kedvezményes devizaváltási lehetőség automatikusan rendelkezésre áll.
Kedvezményes árfolyamon kínál devizaváltást még az MBH Bank és a Raiffeisen Bank is, előbbi még csak az egykori MKB Bank-os ügyfeleknek kínálja ezt a lehetőséget.
Egy másik banki kedvezmény is egyre nagyobb teret nyer, melyet a K&H visszapénz funkciójával kapcsolatban már említettünk. Ez pedig a kuponos, kedvezményes vásárlások világa. Az Erste (MoneyBack), a K&H Bank (K&H visszapénz), az OTP Bank (Kedvezményprogram), a Raiffeisen Bank (Raiffeisen Hűségprogram) és az UniCredit Bank (Kártya+ Kedvezményprogram) ugyancsak kínál pénzvisszatérítést a mobilapplikációjában, ingyenes kuponokat aktiválva.
Az utólagos pénzvisszatérítést a kereskedelmi partnerek biztosítják, a bank saját kibocsátású kártyájával az adott partnernél történt vásárlások után.
Ezek a kuponok csak a rajtuk szereplő lejárati időpontig érvényesek, ami a gyakorlatban általában mintegy 2 hetes időtartamot jelent. A kuponok ugyanakkor folyamatosan cserélődnek, így érdemes rendszeresen ellátogatni a banki mobilalkalmazásunk kuponos felületére.
A Raiffeisen Banknál például egy bizonyos számú kártyás vásárlás után gyűjtött pontokból, a többi banknál már előre, feltétel nélkül is aktiválhatók a kuponok. Egyszerre több kupont is aktiválhat az ügyfél, és ez minden esetben díjmentes, viszont a kuponon szereplő feltételeket és határidőket be kell tartani a pénzvisszatérítés érdekében. A pénzvisszatérítés csak abban az esetben jár, ha a rá vonatkozó kupont a partnernél történő vásárlás előtt aktiválja az ügyfél.