The Body Shop, Móra Könyvkiadó, Office Shoes – csak néhány márka, amelyek rendeléseit a Tourmix közösségi futárszolgálat „mixerei” is kiszállítják a vevőknek szerte Budapesten. A projekt hat éve hobbiként indult, a két alapító, Bagdy Márk és Márky András azóta megjárta a Cápák közöttet, van egy olasz angyalbefektetőjük, és ma már az európai terjeszkedést tervezik.
A cikk a Forbes Magyarország és a HiSchool együttműködésében készült. A HiKlub az idei új, középiskolásoknak szóló program, amelynek keretében 20 diák ismerkedhetett meg a Forbes szerkesztőségének munkájával, majd írt cikket egy választott témában.
Írták: Bocskay Bori, Farkas Nóra, Horváth Natasa, Móricz Luca.
Mentor: Kis Judit főmunkatárs, Forbes
„Kérdezte a család, hogy nekem amúgy nem egy ügyvédi irodában kéne lennem? Én meg mondtam, hogy »lehet, de nem ott vagyok«”. Bagdy Márk hat évvel ezelőtt, a jogi egyetemen vágott bele a Tourmix ötletének, azaz egy sajátos, új futárszolgálati platform megvalósításába – közgazdásznak készülő alapítótársával, Márky Andrással. Márk szavai szerint az első két év tényleg inkább csak szórakozás volt, hisz közben még egyetemre jártak, de amikor már a diplomával a zsebünkben is több hónapja a Tourmixon dolgoztak, realizálták, hogy ez nemcsak egy fellángolás.
Ha kevesebb szállítójármű szennyezi a városi levegőt, már megérte
A láthatatlan csomagszállítás célja, hogy kihasználják a városban egyébként is – tömegközlekedéssel, gyalog vagy bringával – közlekedők, vagy akár kutyasétáltatók (erre is van példa) kapacitásait. A futárok – vagy ahogy ők mondják, mixerek – egy applikációval regisztrálnak, lefoglalnak egy adott lokáción belüli címet, és a legközelebbi depópontról ( ebből mintegy 500 van városszerte) eljuttatják a csomagot a megrendelőjének,vagy épp viszik vissza tőle a webshopnak, jutalékért cserébe.
Jelenleg körülbelül ezer ilyen mixer vesz részt a kiszállításban, és további négyszázan szeretnének csatlakozni a Tourmix munkájához – ennyi előregisztráló van az applikációban. A futárok csomagonként bruttó 700 forintot kapnak, a borravalót pedig teljes egészében eltehetik.
Márk azt mondja, bár a mixerek 80 százaléka 25 év alatti, egészen 74 éves korig mindenféle korosztály képviselteti magát. A legtöbb mixer heti két-három csomagot kézbesít, de a legszorgalmasabbak akár havi 60 ezer forint plusz bevételre is szert tehetnek a futárkodással. Néha Márkék is beállnak a mixerkedésbe. „Ez egy sokkal jobb módszer a futárok körülményeinek, esetleges nehézségeinek felmérésére, mint ezer emberből megkérdezni harmincat és az ő tapasztalatuk alapján változtatni.”
Budapest már most túlzsúfolt városnak számít, a rendelések száma pedig a következő évtizedben akár meg is duplázódhat: a kiszállítást végző furgonok forgalmi dugókat okoznak, sokszor szabálytalanul, akár a biciklisávban parkolnak.
„Budapesten karácsonykor naponta akár fél millió csomagot is kézbesítenek. Ez nagyon durva, mert ugye körülbelül kétmillióan laknak a fővárosban.”
Emiatt Márk és András egyik fő motivációja az volt, hogy ha már csak eggyel kevesebb szállítójármű szennyezi a városi levegőt, és terheli a forgalmat, már megérte a dolog.
Bagdy Márk egy (nem ügyvédi) irodában. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Számításaik szerint a tourmixos kézbesítéssel csomagonként átlagosan 0,5 kg szén-dioxid kibocsátást lehet megspórolni. Azt figyelembe véve, hogy Budapesten naponta átlagosan 150 000 csomagot kézbesítenek a különféle futárszolgálatok, ha mindenki a Tourmixot választaná, azzal napi 75 tonna szén-dioxid megtakarítást lehetne elérni. Ez éves szinten, 27 375 tonna, többnyire közvetlen városi kibocsátás csökkentéssel járna.
Összehasonlításként: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarországon az egy főre vetített karbonlábnyom 6,35 tonna szén-dioxid volt 2022-ben.
Felmerülhet a kérdés, hogy a külső raktárakból hogyan jut el a csomag a depópontokra. A Tourmixnak ebben az utóbbi két évben az osztrák posta leányvállalata, az Express One segít stratégiai partnerként. Naponta akár több száz csomagot is kiszállít a depópontokra, ahonnan azokat már a Tourmix futárai veszik át, és viszik ki az utolsó kilométerekre.
Ha pedig túl nagy a csomag, és egy ember nem tudná kiszállítani városon belül, akkor másik együttműködő partnerük, az Express One juttatja el a terméket a megrendelőhöz.
A fiúk az RTL üzleti showműsorát, a Cápák közöttet is megjárták a Tourmix-szal. 20 millió forintot kértek 5 százalékos részesedésért cserébe, miután 2023-ban 400 millió forintos cégértéken beszállt egy olasz angyalbefektető. A műsorban Balogh Petya ajánlatot tett ugyan nekik, de végül nem sikerült megegyezniük.
Márk és András jelenleg 41-41 százalékos tulajdonosok a Tourmix Hungary Kft.-ben, amelynek tavaly 2,5 millió forintos árbevétele volt. A Tourmixon keresztül ugyanakkor tavaly már 50 millió forint értékben szállítottak csomagokat.
A fiúk az RTL üzleti showműsorát, a Cápák közöttet is megjárták a Tourmix-szal, ám végül nem fogadták el Balogh Petya ajánlatát. Fotó: RTL
Az a bizonyos mexikói tequila
A Tourmix alapötlete egy különösen finom tequilának köszönhető. „A testvérem hozott nekünk tequilát Mexikóból. Különlegesség volt, nagyon finom, és Budapesten nem lehetett kapni. Jött az ötlet, hogy találjunk olyan embereket, akik amúgy is Mexikóból jönnek Budapestre, hogy hozzanak nekünk onnan tequilát.” Bár ezt az ötletet nem tudták kibontakoztatni, már csak azért sem, mert
Márk adójogi tanára finoman jelezte, hogy ez adózási okokból nem annyira jó ötlet. „Tehát nem folytattuk” –
nevet Márk. A tequila és a kontinensek összekötésének példájára alapozva azonban továbbgondolták az ötletet, így lett a cél Budapest otthonainak és depóinak összekapcsolása. Mivel logisztikai, vállalkozásépítési tapasztalatuk egyiküknek sem volt, elég hosszan, két évig fejlesztették a céget, míg sikerült egy skálázható modellt kialakítani.
A Tourmixnak ma már több mint száz partnere van. Főleg olyan kis- és nagyvállalkozások, webshopok választják a szolgáltatásukat, amelyek maguk is környezetbarát termékeket forgalmaznak, vagy szeretnének lépéseket tenni azért, hogy zöldebb legyen a működésük. Kifejezetten népszerű a cég a fenntartható divattal, bio termékek forgalmazásával foglalkozó üzletek körében, de a partnerek között találhatunk növényeket, kézműves ékszereket, vagy lakberendezési cikkeket értékesítő webshopokat is.
A magyarországi siker okait Márkék szerint nem elsősorban a zöldfókuszú szemléletmódban vagy a sharing economy újraértelmezésében kell keresni, sokkal inkább a kedvességben és a flexibilitásban: az emberek napját akár egy kedves szóval, vagy egy apró ajándékkal is fel lehet dobni, a Tourmix pedig igyekszik személyes és emberarcú lenni.
A vásárló kiválaszthatja, mikor kapja meg a csomagot, és akár átkérheti a kézbesítést, rugalmasan egy játszótérre is.
Azt szeretnék közvetíteni a vásárlók felé, hogy a fenntarthatóság nem feltétlenül jár olyan kompromisszummal, mint magasabb árak, rosszabb minőség vagy hatékonyság.
A megbízhatóságra, a csomagok időben és épségben történő célba juttatására külön figyelnek. A csomagok soha nem vesznek el, sőt sokszor biztonságosabb a rendszerük, mint a hagyományos logisztikai szolgáltatóké, hangsúlyozza Márk. Minden futár azonosítható, a regisztráció során személyes adatokat kérnek, és a csomagokat biztosítás is védi. Emellett a futárok kiválasztásánál elvárás az udvariasság és figyelmesség, a vásárlói visszajelzéseket pedig komolyan veszik – ezek mind plusz motivációt jelentenek a szállítóknak.
Futárként háromféleképpen lehet csatlakozni: diákszövetkezeten keresztül, egyéni vállalkozóként, valamint megbízási jogviszonyban. A futárok nem vállalhatnak nagy mennyiségű csomagot, egyszerre maximum 3–4 csomag szállítása engedélyezett, ezzel is megőrizve a személyességet és figyelmességet.
München, Bécs vagy Amszterdam felé vennék az irányt
Terjeszkedés előtt mindenképpen le szeretnének zárni még Magyarországon egy karácsonyi szezont a további tapasztalatszerzés érdekében, majd a legfontosabb lépés a más városokkal való kapcsolatfelvétel, és az ottani igények, állapotok felmérése lesz.
Olyan városokkal lépnének partnerségre, amelyekkel több szempontból – például a magyarhoz hasonló adórendszer, a kezdeményezésre való nyitottság, a változtatási szándék és a térség érintettsége – is könnyedén lehet együttműködni. Az első jelöltekkel egy európai uniós startup inkubációs program, az EIT Urban Mobility Accelerator révén kerültek kapcsolatba, többek között Bécsben, Münchenben és Amszterdamban kezdődtek meg az egyeztetések, ahol a vásárlási kedv és a forgalom is nagyobb. Kulcsfontosságú tényező a lakosság és a vezetők nyitottsága is.
A Tourmix igyekszik személyes és emberarcú lenni – Márkék a cég irodájában. Fotó: Sebestyén László / Forbes
A cég több változást is tervez a közeljövőben az új piacokon való megjelenésen túl, például a futárok eltérő díjazásával kapcsolatban. Bár a futárok többségének elmondása szerint számukra fontosabb a város élhetőségéhez való hozzájárulás, mint a munkából eredő bevétel, kompenzációképpen a cég egy új, kilométer-alapú jutalmazási rendszert tervez bevezetni, igazságosabbá téve a fizetést. Emellett különböző partnercégekkel is szeretnék bővíteni a platformot, így például olcsóbb Bubi-bicikli használattal vagy BKK-bérlettel is gazdagodhatnak a futárok.
Márk azt mondja, bár nem egy ügyvédi irodában ül, de jogi tanulmányaiból hozza a rendszerben való gondolkodást, amiről úgy érzi,
„ez segít jobban ragaszkodni a meglévő ötletekhez, azokat kibontani, nem egyedül az új ötletek után rohanni.”