Milliárdokat söpörnek be a fővárosi lámpa- és hirdetőoszlopok, járművek, utasvárók reklámfelületeit hasznosító cégek, miközben az önkormányzati vállalatok alig örülhetnek.
Mi történt? A Népszava készített körképet a BKV reklámbevételei alapján. Alig 33 millió forinttal több reklámbevételre számít az idén a működésképtelenség határán ingadozó BKV, mint tavaly – írják.
A 2025-ös évre készített üzleti tervben valamivel több mint egymilliárd forintot – 1,02 milliárdot – terveztek be a reklámfelületek bérbeadásából, míg 2024-ben 987 milliós bevételre tettek szert ebből.
Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester javaslatára a Fővárosi Közgyűlés májusi ülésén felkérte a főpolgármestert, hogy szeptemberre dolgozzon ki egy koncepciót a BKV reklámfelületeinek jelenleginél jövedelmezőbb hasznosítására. Az előterjesztésben Baranyi megjegyezte, hogy a budapesti tömegközlekedési járművek belső és külső felületei, a balusztrádok, a padló, valamint egyéb felületek jelentős reklámértékkel bírnak,
de a főváros, illetve közlekedési cége korlátozottan részesül csak a hasznosítás profitjából, mivel a több milliárdos nagyságrendű üzleti tevékenységet különböző magáncégek – a JCDecaux Hungary Zrt., a Peron Reklám Kft., a Publimont Kft., a Promix Zrt. és a Metró Reklám Kft. – fölözik le különféle szerződésekkel.
Milyen cégek? Ezek közül a Peron tulajdonosai között van egy Mészáros Lőrinchez köthető magántőkealap és a korábban DK-nak tanácsokat adó Páva Zoltán. A legnagyobb hirdetési cég a Publimont szintén Mészároshoz köthető.