Háromnegyed évvel a nyitás után Valter Ati és a Grinta csapata már azon gondolkozik, hogyan tudnak tovább nőni: közösségük bővítését újabb boltok nyitásával serkentenék. A legjobb magyar férfi bringás különleges helyet álmodott és hozott létre. Az üzleti szemléletét erősen átszövi, ahogyan a sportról és a saját eredményeiről gondolkodik.
Egy szerdai napon voltam először a Grintában. Emlékszem, a kávézóba belépve meglepődtem, hogy az evőeszközök és pohárfedők mellett Valter Attila 2020-as Tour de Hongrie trófeája áll. Biztos másolat, gondoltam magamban. Nem hagyott nyugodni – muszáj volt megkérdeznem egy baristától, eredeti-e. Ő sem tudta a választ, így csalódottan ültem vissza az asztalomhoz. Pár perc múlva azonban odajött, és mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, közölte, hogy a kupa valódi.
Habár sokat olvastam róla előtte, itt éreztem meg először, hogy mi is a Grinta.
Az, hogy Magyarország legnagyobb kerékpárversenyének trófeája itt a dekoráció része, mutatja, hogy ez nem csak kávézó, hanem közösség is. A mondat második felét már nem én, hanem Valter Attila, Magyarország legjobb férfi biciklise mondja, aki a Grinta megálmodója is. Mégsem úgy viselkedik, mintha világsztár érkezett volna a budai Horvát utcába: az első kérdése hozzám, hogy kérek-e kávét, és ha igen, milyet.
Ati a versenyei miatt korábban is kevés időt töltött Magyarországon, de azóta, hogy Andorrába költözött, még ritkábban lehet elkapni itthon. Amikor viszont itt van, nagy esély van arra, hogy a Grintában találod meg – akár a kávéfőzőgép mögött. Ati pár évvel korábban ugyanis elvégzett egy barista képzést legjobb barátjával, Fetter Erikkel, egy másik profi országúti kerékpárossal.
„Eredetileg egy napot beszéltünk meg, de végül ott ragadtak még négyre, annyira élvezték” – mondta nevetve Repka Péter, a Madal Café ügyvezője, és a Barista Campus képzés alapítója. „Az is látszik ebből, hogy tényleg komolyan gondolták.”
Ati környezete is megerősíti, mindig is nagy kávérajongó volt, érdekelte ez a világ. „A bicósoknál a kávé egyfajta hobbi. A pihenőnapokon, amikor csak egy órát kell tekerni, coffee-rideokat csinálunk, így lesz célja annak, hogy hova megyünk. Innen jött az ötlet, hogy szeretnék saját kávézót” – fogalmaz.
Ha kikérsz egy kávét a Grintában, garantált, hogy kézműves csészében kapod meg. Fotó: Sebestyén László // Forbes
Amikor Ati elvégezte a képzést, a Grinta még csak álomkép volt. Ekkor még leginkább csak az motiválta, hogy jó kávét ihasson otthon.
„Minek vegyek egy drága kávégépet, ha azt se tudom, hogy kell igazán jó kávét csinálni?”
A kurzuson azt is tanítják, hogyan kell kávézót vezetni. Ati szerint ez hasznos tudás számára, de bevallja: a Grinta működéséhez sok ember energiájára van szükség. Hálás a Madal Cafénak, amellyel a kezdetek óta együttműködnek, a magyar biciklis közegnek, akik hamar felkarolták a helyet, de leginkább bizalmasainak, akik szintén szívügyükké tették a Grintát.
Családban marad
Annak ellenére, hogy még csak május van, a biciklis szezon már bőven dübörög: Attila idén már versenyzett Franciaországban, Olaszországban, Belgiumban, Spanyolországban és Hollandiában is. Attila – sok más profihoz hasonlóan – Andorrában él, 2023-ban költözött ki, amikor a Jumbo csapatához szerződött. A hegyek között tud magaslati edzéseket végezni, az utak jó minőségűek és nem zsúfoltak, az adókörnyezet és az életminőség kiváló. Így a Grinta napi szintű működtetésére nincs ideje. A probléma megoldásához azonban nem kellett messzire menni, a feladatokat Kreutz Dávid, Ati unokatestvére vette le a válláról.
Kreutz Dávid (balra) és Valter Attila (jobbra) unokatestvérek. Amíg Ati külföldön versenyez, Dávid irányítja a Grinta day-to-day életét. Fotó: Sebestyén László // Forbes
„Hárman vagyunk ügyvezetők. Alapvetően nálam vannak az operatív dolgok, engedélyek, biztosítások, pénzügyek: a háttérfolyamatok. A másik ügyvezetőnk, Berta Zsófi pedig a social media, marketing, kommunikáció részt viszi. Összesen tizenketten vagyunk, próbáljuk jól delegálni a feladatokat” – mondja Dávid.
Dávid szerint Ati véleményét is rendre kikérik, nagy döntést nem hoznak anélkül, hogy nem egyeztetnének vele. Atinak nagyon fontos, hogy a Grinta önazonosan működjön. Semmi sem mutatja ezt annál jobban, mint hogy az indulásnál körülbelül 100 millió forintot tett a projektbe bringázás utáni jövedelmeiből.
„Mindenbe beleszólhatnék, de gyakorlatilag alig teszem. Abban hozok döntést, amiben kikérik a véleményem. Ha valami nem tetszik, azonnal mondom, így tud a Grinta olyan maradni, amilyennek elképzeltem.
Ami fontos, hogy olyan csapat van körülöttem, akikben 100 százalékig megbízom. Nem kell tudnom minden apró dologról. Az elhúzódó döntések mindig sok fókuszt és energiát vesznek el, szerintem a legfontosabb a bizalom”
A Grinta egy olasz eredetű szó. Valter Ati tavaly augusztusban, a kávézó-biciklibolt bemutatóján úgy definiálta, mint a jobbra való törekvést, végsőkig küzdést. „Aki többet szenved, az nyer. Sok grintát kívánok magamnak” – fogalmazott akkor.
Dávid szerint ez a felfogás a Grinta legnagyobb előnye, és egyben legnagyobb kihívása is. „Valter Attila egy mérce. A boltjának olyan szinten kell lennie, ahogy ő edz és versenyez. A másik tényező, hogy óriási befektetésen van túl. Ennek tudatában működünk.”
Dávid szerint nem titok, hogy a Grintával ki szeretnék használni Valter Ati ismertségét Magyarországon. Ehhez azonban minőségnek kell társulnia – különösképp a kerékpároknál. „Olyan termékeket próbálunk eladni, amelyeket Ati használ, vagy hitelesnek tart.” A Jumbo beszállítója a Cervélo, ilyen bringákat árulnak a kávézó melletti részben, ahol minden más biciklis kiegészítő megtalálható. Lényegében minden van itt, ami kerékpár, és persze Grinta-logós sajátmárkás cuccok is.
Meglepődöm, amikor Dávid elmondja, hogy a bringabolt eddigi bevételei nem sokkal haladják meg a kávézóét. „Stabil forgalmat hoz a kávézó, de szerepet játszik az is, hogy a tavalyi szezon végén nyitottunk. A jövőben az olló jobban ki fog nyílni, ezt a folyamatot már most tavasszal lehet látni.”
A Grinta igazi biciklis-álom: a legnagyobb márkákon át a legkisebb kiegészítőkig mindent megtalálhatunk az üzletben. Fotó: Sebestyén László // Forbes
Az egyetlen bicikli, ami nem eladó, a szoba közepén van kiállítva: ezzel tekert Valter Attila 2024 nyarán a párizsi olimpia országúti kerékpár versenyén, ahol negyedik lett. Ez nemcsak a legjobb olimpiai eredményünk a szakágban, hanem a sportág egyik legnagyszerűbb eredménye is. A mezőnyversenyben nagy előny, ha vannak csapattársak, a nagy nemzetek pedig jellemzően több versenyzőt delegálhatnak, Párizsban már csak négyet a megváltozott szabályok miatt. Az olimpián nem használhatnak rádiót sem a versenyzők, vagyis Attila a 273 kilométeres távon abszolút magáért ment.
A sajátmárkás biciklis ruhák és kávé mellett a saját gyártású kávéscsészéknek különleges története van, a kézműves kerámiákat ugyanis Dávid képzőművész édesanyja készíti. Korábban ékszertervezőként dolgozott, fél évvel a nyitás előtt azonban úgy döntött, elkezd különböző színű és formájú, Grinta logós bögréket is gyártani.
Dávid azt is elárulja, hogy a termékek annyira népszerűek lettek, hogy más hazai kávézók is megkeresték édesanyját, hogy nekik is csináljon hasonlókat.
A csészéket (eszpresszó, kapucsínó, matcha, stb.) Kreutz Dávid kézműves édesanyja készíti. Fotó: Sebestyén László // Forbes
A Grinta 2024 augusztusában nyitott meg, pedig pár hónappal korábbra tervezték. A munkálatok május elsején kezdődhettek el, miután a csapat átvette a Horvát utcai panelház földszintjén megtalálható ingatlant.
„Rizikófaktor számunkra, hogy nem miénk a hely, csupán béreljük azt. Egy ötéves bérleti szerződést írtunk alá, és rengeteg pénzt tettünk a felújításába. Jók a kilátásaink az üzlettel kapcsolatban, természetesen nem csak erre az öt évre tervezünk” – fogalmaz Dávid.
Grintából Grintákba
Valter Atiéknak tehát volt koncepciója, bő 100 millió forintja, és csapata is – egyedül a tapasztalat hiányzott a specialty kávézókkal. Itt egy ismerős segítségét kérték.
„Ati 2024 januárjában keresett meg, hogy segítsek az induló projektjében. Főleg a kávézó megtervezésében volt rám szükség: hol legyen a pult, hogyan alakuljon majd ki a sor, mit lásson a vendég először, amikor belép. Ezek fontos dolgok, szívesen segítettem” – mondta Repka Péter, a Madal Café ügyvezetője.
Pétert és Atit ekkor már több dolog is összekötötte. A Barista Campus elvégzése előtt Ati még magánszemélyként, Péter tudta nélkül rendelt kávét csömöri kávépörkölőjétől, a The Coffee Hubtól. Mindez csak pár évvel később derült ki. Ati történetesen csömöri – van ebben tehát valami sorsszerűség.
A partnerség azóta sem ért véget: Péter csömöri vállalkozása a mai napig pörköl kávét a Grintának, amit sajátmárkás termékként árulnak. A négyféle szemes kávé csomagolásait Valter Ati karrierjének emlékezetesebb pillanatai díszítik.
A Grinta Rózsaszín köd szemes kávéja. Nevét a 2021-es Giro d’Italia versenyről kapta, ahol Valter Ati három napig hordhatta a biciklisport legendás rózsaszín mezét. Fotó: Sebestyén László // Forbes
„Úgy voltunk vele, hogy augusztus közepe egy olyan időpont, ahol az induló hájppal még jó forgalmat tudunk generálni. Jobb lett volna, ha tavasszal nyitunk, de utólag nem bántunk meg” – emlékszik vissza Dávid az indulásra.
A Grinta induló pár hónapjának árbevételét nagyban befolyásolja, hogy a Team United Shipping biciklis csapatát ők látják el kerékpárokkal. „Huszonpár top bringáról beszélünk, ha a hétköznapi értékesítésből indulunk ki, akkor ez az összeg majdnem a felét kiteszi minden másnak.”
„A csapat bringái nélkül kicsivel 100 millió forint feletti összeg az, ami tavaly nettó árbevételbe bejött. Ez ugye nagyjából annyi, amennyit Ati az elején beletett. Ez az alapunk, erre akarunk építkezni.”
Dávidék újabb Grinta-üzletek megnyitását is tervezik. Többször beszéltek már erről ügyvezetői meetingeken, és a közösségépítés szempontjából és fontos következő lépésnek látják.
„Az idei év céliránya az 500 millió forint körüli nettó árbevétel. Ez egy elég nagy ugrás, lehet, hogy a valóság inkább 400 millió körüli számot fog mutatni. Szeretjük magasra tenni a lécet. Ha ez összejön, akkor nagyot lépünk előre egy új üzlet nyitásához” – mondja Dávid.
Dávid fontosnak tartja, hogy a Grinta olyan szintet képviseljen kávézóként, mint amit Valter Ati versenyzőként. Fotó: Sebestyén László // Forbes
„Az látszik, hogy a magyarok biciklis lázban égnek, most nagyon gyarapszik a szubkultúra. Az elmúlt évek versenyei (2022-ben Magyarországról indult a Giro d’Italia, és a Tour de Hongrie is egyre nagyobb népszerűségnek örvend – a szerk.), valamint a zöldebb gondolkodás is oda vezet, hogy egyre többen bringáznak” – emeli ki Attila.
„Azt éreztem, hogy az embereknek van igénye erre. Ez nem egy olyan dolog, amit logikai érvekkel meg lehet magyarázni. A sportban sokszor a számokra hagyatkozunk, de ez egy nagyon érzelmi alapú döntés volt, amit persze azóta üzleti logika is támogat.
De ez nem csak üzlet – azért van, mert szeretnénk, hogy legyen.
Közösség, nem csak közönség
Külön-külön kérdezem meg az unokatestvérektől, hogy mit várnak még idén a Grintától. Mégis, mintha előre egyeztettek volna, mindketten a közösségépítést hangsúlyozzák ki. A kávézóban már az első háromnegyed évben sok eseményt szerveztek: pizzasütő-esték, közös versenynézés, beszélgetések a bringás világ különböző szereplőivel – mind megtalálhatóak a Grinta eseménynaptárában.
„A fő profilunk egyértelműen a biciklizés – kezdi el Dávid. – Emellett ugyanakkor szeretnénk más irányokba is nyitni. A Margit-negyednek alapból erős kulturális programjai vannak, ennek is adunk teret. Júniusban például 26 országból érkeznek művészek, akik nálunk is fel fognak lépni.”
Dávid egy másik közös álomról is beszél: egy rendszeres, közösségi biciklizés, ami a Grintából kezdődik, és ott is végződik. A srácok a körtúrát biztosító motorossal szeretnék létrehozni, ennek azonban jelenleg jogi és biztonsági akadályai is vannak, ami miatt még tervezés alatt áll. Dávid szerint óriási igény van erre a vendégeik körében, ezért minden megtesznek, hogy idén nyáron elindítsák.
Ha körbejárunk a Grintában, szinte minden sarokból Valter Ati sporteredményei köszönnek vissza. Fotó: Sebestyén László // Forbes
Ati saját céljaira mélyebben is reflektál, elmondja, hogy sok mindenben hasonlóságot lát sportkarrierje és a Grinta üzemeltetése között. „Az idei évre azt fogadtam meg, élvezni fogom azt a kiváltságot, hogy minden nap biciklizhetek és bejárhatom a világot. Ezt nagyon könnyű elfelejteni. Van egy ilyen nyomás szerintem a sportban, hogy ha valamit jobban élvezel, akkor kevésbé vagy profi. Én ezt meg akarom törni.”
„Ugyanezt látom a kávézónál is. Van egy szuper közösségünk, fontos az embereknek. Ha ez volt a cél, akkor megvalósult. Ha beleszövöd azt is, hogy anyagilag mit szeretnél elérni, az már egy másik kérdés. Itt is hasonlót szeretnék: úgy növekedjünk, hogy közben értékeljük azt, amink már van.”
Az idei szezonjáról azt mondja, a felkészülése tökéletes volt, és a versenyeken is jó időket hozott. Ati legjobb helyezése a Team Visma – Lease a bike színeiben idén eddig egy 22. hely, amit a hollandiai Amstel Gold egynapos klasszikuson ért el, ahol egyik csapattársáért dolgozott. A verseny visszajátszása éppen a kávézó tévéjében megy, Ati ki is emeli, hogy ez az egyik kedvence 2025-ből.
Valter Ati és biciklije, amivel tavaly nyáron negyedik lett a férfi országúti kerékpárosok mezőnyversenyében a párizsi olimpián. Fotó: Sebestyén László // Forbes
„Nagyon nehéz, mert itt nagyon jó volt az időm, de a sportban a 22. helyért nem jár trófea. Így viszont nem könnyű örülni ezeknek, még akkor is, ha tudom, hogy jó úton vagyok. Ráadásul a sportmédiában van egy nyomás, rengeteget várnak el tőlem. Paradox jelenség, amikor ezek az elvárások irányítják az én perspektívámat.”
„A magyar szurkolók sokszor csak azt nézik meg, hogy én hanyadik vagyok. A belga, vagy francia csapattársaim, ha feladnak egy versenyt, fel sem tűnik az embereknek, mert van még 50 belga és francia, aki célba ér. De arról mondjuk nem esik szó, hogy én három éve nem adtam fel versenyt.
Nem akarok hálátlan lenni, de amikor reflektorfénybe tesznek, és összehasonlítanak a világ legjobbjaival, az hatással van rám. Nehéz, nem érzem fairnek, de megpróbálom elfogadni. Muszáj, mert csak így tudok fejlődni.”