Évi ötezer rendezvény, több milliárd forintos forgalom mellett – ez 2025-ben a Tixa, amely black metal és punk pincekoncertekkel kezdte, mostanra pedig az ország egyik legnagyobb online jegyértékesítőjévé nőtte ki magát. Ám még ennél is messzebb juthat, most komoly átalakulás előtt állnak.
Mi a közös Bödőcs Tiborban, a Tankcsapdában, a Művészetek Völgyében, a Dürer Kertben, Krúbiban, a Budapest Parkban és a Fekete Zajban? Az, hogy annyi más előadó és rendezvény mellett az ő eseményeikre is a Tixán keresztül vásárolhat jegyet a közönség.
A vállalkozás megkerülhetetlenné vált a hazai kulturális és szórakoztató iparágban, hiszen éves szinten több mint ötezer program lebonyolításában vállal szerepet, a náluk megvásárolható jegyek forgalma pedig eléri az évi hétmilliárd forintot. És ez messze nem az út vége.
A magyar alapítású és magyar tulajdonban lévő cég jelenleg is komoly átalakuláson megy át.
A cél pedig, hogy a jelenleginél jóval komplexebb szolgáltatásokat nyújtson partnereinek, közelebb hozva őket a közönségükhöz olyan elemek, illetve megoldások segítségével, amelyekre talán ők nem is gondoltak.
Láthatatlanul sűrűsödött a kapcsolati háló
Pedig az indulás pillanatában nem igazán volt benne a pakliban, hogy ez egy sikersztori lesz. Az alapító-tulajdonos, a zenei körökben kultikus státusznak örvendő Varga „Zero” Balázs nem azért vágott bele a jegyek nyomtatásába és árulásába, hogy egyszer majd leigázza a piacot.
Varga Balázs. Fotó: Sebestyén László
Varga Balázs Szegedről indult. Fotó: Sebestyén László
Az 1990-es évek végén döntött úgy, hogy belevág a délkelet-magyarországi kulturális élet felvirágoztatásába. Meglehetősen sötét és fekete utat választott – szó szerint. Kedvenc zenei stílusainak hódolva underground metal, indusztriál és punkkoncerteket szervezett a szegedi és viharsarki régióban. Ennek részeként pedig foglalkoznia kellett a logisztikával, így a belépők kezelésével is. Rétegprogramokról lévén szó, pusztán anyagi okokból sem fért volna bele, hogy külső szereplőt bízzon meg ezzel.
A kényszer vitte rá, hogy beletanuljon például a másolásvédelmi eljárásokba, majd kapcsolatba került nagy viszonteladókkal, illetve más programszervezőkkel, és egy idő után már nekik is készített jegyeket.
A kétezres évek eleje a hagyományos bolti, helyszíni értékesítés kora volt, de már viszonylag korán, 2003 környékén nyitott az internetes értékesítés felé, engedve a vásárlói nyomásnak. Ezzel párhuzamosan lassan kiterjesztette csápjait az ország más régióiba is. Nagyvárosokban és Budapesten is elkezdett koncerteket szervezni, illetve segített ottani rendezvények szervezőinek a jegyekkel kapcsolatos feladatok ellátásában. Nem volt ebben tudatos tervezés, csak valahogy az egyik esemény és találkozó követte a másikat. Szinte láthatatlanul úgy lett egyre sűrűbb a kapcsolati hálója, hogy a határok elmosódtak a személyes és az üzleti kapcsolatok között.
Skóciában döbbent rá
Bár az internet szerepe egyre nőtt, ekkor még bőven a hagyományos, analóg módszerek domináltak a jegyértékesítési szektorban. De hogy ezt lehet és kell is másként csinálni, arra a Skóciába történő kiköltözése során döbbent rá. Digitális átállás terén ugyanis a skótok jóval előrébb jártak Magyarországnál.
A Tixa az online jegyértékesítés egyik hazai úttörője.
A Tixa az online jegyértékesítés egyik hazai úttörője.
A rendkívül zárt brit zeneiparban nem tudott elhelyezkedni, így maradt a másik szenvedély: a foci. Az adat a sport világában is rendkívül fontos, Balázs egy statisztikával foglalkozó cég megbízásából járta be az országot, hogy a mérkőzésekről jelentéseket készítsen. „Intenzíven látogattam a kinti kulturális rendezvényeket. Mindig interneten vettem jegyet, egyszerűen, gyorsan és kényelmesen. Kiismertem a különféle rendszerek előnyeit és hátrányait, és rájöttem, hogy a dolog nálunk is működne.” Elhatározta, hogy létrehoz egy olyan jegyértékesítő vállalkozást, amelynek nincs irodája, és kizárólag az online térben tevékenykedik. Így született meg a Tixa, még egyszemélyes vállalkozásként, ami ezzel az akkor Magyarországon még egyedülálló koncepcióval indult.
De nem csak ebben nyitott új utakat a cég, hanem üzleti modelljében is. A riválisoktól eltérően nem csak bizományosi alapokra támaszkodott. A terv az volt, hogy ne a rendezvényt követően számoljanak el a szervezőkkel, hanem azok rögtön kapják meg a vásárlóktól az összeget.
A Tixa csak a platformot, a felületet biztosítsa, és jutalékért cserébe nyújtson professzionális szolgáltatást. Ami értelemszerűen a menedzsereknek, promótereknek, rendezvényszervezőknek nagyon kedvező, mert nem áll a pénzük hónapokig valahol, és nem is nekik kell a jegyértékesítéssel foglalkozni.
Ehhez szükség volt egy saját szoftveres felületre, ami az indulás óta a Tixával dolgozó vezető fejlesztőnek köszönhetően néhány hónap alatt elkészült. 2014 elején hivatalosan is megkezdte a tevékenységét a Tixa, ám Varga Balázs ekkor még úgy volt vele, hogy csak egy kisebb mellékprojektként zakatol majd. A fő fókusz így továbbra is a nagy szerelem, a Fekete Zaj fesztivál ügyeinek egyengetése, a koncertszervezés vagy a zenekarok menedzselése marad, ugyanis időközben ebbe szintén belevágott.
Óriás tér
Az élet azonban másként döntött. Kiderült, hogy piaci résre bukkant a vállalkozás, és egy olyan óriás tér nyílt meg előtte, ahová be is tette a lábát. A már korábban említett speciális, sok bizalmon és sikeres együttműködésen alapuló kapcsolati hálónak köszönhetően a vártnál jóval több partner tette le a voksát a Tixa mellett.
Olyan komoly szereplők is, mint a Művészetek Völgye, a Dürer Kert rendezvényközpont vagy a Budapest Park. Nem csoda, hogy hamar megjelentek azok, akik befektetőként szálltak volna be. Ám az alapítót nem szédítette meg a gyors pénz ígérete, így a Tixa a mai napig 100 százalékban Balázs tulajdonában van.
A vagyon hajkurászása helyett inkább új utak keresésére fókuszált. „Hamar világossá vált, hogy a partnerek többre vágynak a szimpla jegyértékesítésnél, az első időszakban a fejlesztési irányokat az ő igényeikhez igazítottuk.” Így bővült a szolgáltatási kör a nézőtér, a helyjegyek kezelésével. Hatalmas lépés volt, hogy a másodlagos értékesítéssel is elkezdtek foglalkozni, amivel az elsők között voltak Magyarországon. „Ez önmagában a jegyvásárlási hajlandóságot is megtolja. Sokan vannak, akikben benne van a félsz, hogy mi történik, ha közbejön valami, és ott áll a nyakán maradt jeggyel. Ám e lehetőségnek köszönhetően ettől nem kell tartania.”
A Tixa híre gyorsan terjedt szakmai körökben, az elmúlt egy évtizedben jelentősen kibővült a partnerkör. Így például a Concerto Music, a Tankcsapda, Krúbi, a Fishing on Orfű, Bödőcs Tibor, az Instant-Fogas Ház komplexum, a Turbina és a standup műsorokat szervező Boddah is a cégen keresztül értékesíti a belépőit.
Nincs más megoldás?
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy egyáltalán miért van szükség egy harmadik szereplőre, miért nem árulják közvetlenül a belépőket, hiszen ezzel megspórolnák a jutalékot. Azonban ennek a lebonyolítása, főleg az online térben, meglehetősen komplikált. Nem elég egy egyszerű webshop motort beüzemelni, hiszen ott vannak a már említett egyéb funkciók, hogy az ügyfélszolgálatról vagy a folyamatosan új kihívásokat jelentő friss jogszabályokról ne is beszéljünk.
Természetesen akadnak olyan óriási iparági szereplők, mint például a Sziget, amelyek akarnak és tudnak is áldozni egy saját rendszerre. Ám rengetegen vannak, akiknek erre nincs sem energiájuk, sem kapacitásuk, sem tőkéjük. Ők ezért fordulnak egy professzionális külső félhez.
Keresztút
A Tixa 2025-re egyike lett a legnagyobb iparági szereplőnek, és mára nagy, aktív, reszponzív ügyfélbázissal rendelkezik, amelytől folyamatosan kapja a visszajelzéseket. Ám ez a partneri kör olyan nagyra hízott, hogy már nem tudnak egyesével minden felmerülő problémára, igényre konkrét, személyre szabott megoldást kínálni. Az elmúlt időszakban emiatt kezdett megváltozni a fejlesztői és működési stratégia.
Varga Balázs, Busák István Tixa. Fotó: Sebestyén László
Varga Balázs (balról) egy évtizednyi munka hátrébb lép, az ügyvezető igazgató Busák István lett. Fotó: Sebestyén László
A Tixa ezért különálló szolgáltatási modulokat kínál, a partnerek pedig ezekből állíthatják össze az igényeikhez leginkább passzoló csomagot. A jövőben a Tixa még intenzívebben tágítaná a határait, ami új kihívásokat jelent.
E folyamatot ugyanis egy friss vezető irányításával képzeli el a tulajdonos, aki így egy évtizednyi munka után hátralép, és a jövőben inkább a kreatív tevékenységre koncentrál majd az operatív munka helyett.
Az új ügyvezető igazgató, a nagyvállalati világból erre forduló Busák “Bushi” István lett, kinevezése szemléletváltást is jelent a mostanra több mint húszfősre nőtt és további bővülés előtt álló cég életében.
„Technológai és digitális kreatív, marketing területről érkeztem, aktívan foglalkozom digitális eszközök fejlesztésével, kommunikációval, szervezetfejlesztéssel, valamint az experience design főbb területeivel.” István a Dentsu nevű marketingügynökségnél több mint 50 fős csapatot vezetett, a karrierje következő állomása már valamilyen nemzetközi felsővezetői pozíció lett volna, de rájött, hogy nem ezt akarja csinálni. Régi vágya volt, hogy visszatérjen a kulturális közegbe, ahonnan húsz éve kilépett. Korábban underground zenekarok menedzselésével is foglalkozott, Balázzsal emiatt évtizedek óta ismerik egymást. „Rengeteg minden összeköt minket, imádom ezt a világot, organikusan tudok kapcsolódni a Tixához.”
Tisztán a cél felé
Azt szeretnék elérni, hogy a jövőben ne egy jegyárusító, hanem egy széles portfóliót, komplex megoldásokat kínáló cégként tekintsenek a Tixára. Ebbe beletartozhat a pénzügyi vagy kommunikációs tanácsadás, merchandising, akár webshopon keresztül is. De említhetjük a rajongókkal való kapcsolattartás erősítését, illetve elősegítését különféle programok, akciók vagy új kommunikációs csatornák kiépítése révén. Az ehhez szükséges digitális eszközök egy része már most rendelkezésre áll, a többi fejlesztése pedig zajlik, vagy hamarosan megkezdődik. Például e munka koordinálása is Busák István vállát nyomja majd a jövőben.
Busák István, Tixa. Fotó: Sebestyén László
Busák István a portfolió szélesítéséért is felel majd. Fotó: Sebestyén László
Mint ahogy az is, hogy kicsit növelje a láthatóságot. Nincs mit tagadni, e téren a Tixa nem volt kifejezetten erős a múltban, ami alapvetően az alapító tulajdonos introvertáltabb személyiségéből fakadt. E téren szemléletváltás várható, hatékonyabban szeretnék kommunikálni a szolgáltatásaikat, ami a növekedés kulcsa lehet.
Tárulj világ!
A cég már ma sem csak zenei területen van jelen, együttműködik például egy-egy röplabda- és kézilabda-csapattal. A tapasztalatok szerint a zeneiparban bevált megoldások jól működnek a sport világában is. A tervek között szerepel ennek a vonalnak az erősítése, illetve nyitnának a konferenciák, gazdasági rendezvények felé is. Sőt, a nemzetközi terjeszkedés is egyre gyakrabban szóba kerül. Varga Balázs és Busák István kiterjedt kulturális és üzleti kapcsolatokkal rendelkezik szerte Európában, úgyhogy egyáltalán nem tűnik elvetélt ötletnek.
Egy bő évtizede nem gondolta volna senki, hogy egy skóciai focipálya szélén megálmodott, egyszemélyes vállalkozás évente ötezer program lebonyolításában játszik majd nélkülözhetetlen szerepet, milliókat segítve hozzá létfontosságú szórakozásadagjához.
A Tixa mai pozícióját és elismertségét élátva a határok áttörése és a kontinens meghódítása is bőven benne van a pakliban.
Miért a Tixa? Mit mondanak a partnerek?
A különféle televíziós műsorokból a nagyközönség által is ismert újságíró, rendező, producer, Lévai Balázs elárulta, hogy amikor 2023 nyár végén elindult a vadonatúj Egy Életem című, életrajzi standup sorozat vállalkozásuk, körülnéztek a jegyértékesítő piacon. Több helyről kértek ajánlatot, és a Tixa ajánlata volt az egyik legkedvezőbb. Ám nem csak pusztán az anyagiak számítottak, amikor mellette döntöttek.
Komoly pluszt jelentett, hogy egy olyan cégről van szó, amely komoly múlttal rendelkezik, és amely érezhetően motiváltnak tűnt az új ügyfelek megszerzésében, illetve megtartásában. Amikor a tapasztalatokról kérdeztük, így válaszolt: „Nagyon pozitívak a tapasztalataink. Segítőkészek, minden kérésünkre gyorsan reagálnak. Jól kommunikáló csapat, a kapcsolattartójuknak minden kérésünkre, problémánkra van megoldási ötlete. Ebben az iparágban előfordul, hogy hétvégén is adódik valami vészhelyzet: betegség miatt elmarad egy előadás, vagy egy tüntetés miatt sok néző lekésik egy előadást. Ezeket a helyzeteket is gördülékenyen meg tudjuk oldani velük.”
Az egyik legrégebbi partner a Művészetek Völgye, amellyel 2014 óta dolgozik együtt a Tixa. Ezt az időszakot is felelevenítette Oszkó-Jakab Natália, a fesztivál igazgatója. „Varga Balázzsal együtt kezdtünk a Művészetek Völgyében dolgozni. Akkori programszervezőként mellette nőttem bele a fesztiváligazgatói szerepbe, ő meg a papír karszalagokat nyomtató srácból a Tixa megálmodójává, egy komoly cég ügyvezetőjévé vált. 2014 tavaszán nyílt először lehetőség online jegyet vásárolni a Művészetek Völgyére a Tixa-n keresztül, és emlékeim szerint akkor rajtunk kívül csak néhány VHK koncertet listázott a cég.
A kezdetekhez képest óriási fejlődésen ment át a Tixa, hiszen rengeteg új funkció bukkant fel. Volt rá példa, hogy a mi kérésünk nyomán is érkezett új szolgáltatás. Mindig sok útmutatást kapunk az újdonságokhoz, így egyre önállóbban tudjuk kezelni a felületet.
A kapcsolatunk remek, nagy rugalmassággal közelítenek a kéréseink felé és mindig kiemelt odafigyeléssel kezelik partnereik ügyeit. Drukkolnak a sikerekért, akár plusz értékesítési ötleteket is adva, hiszen óriási tapasztalat gyűlt már össze náluk. Így nem volt kérdés, hogy a Startup Safari Budapest és Kerekdomb fesztiváljaink partnere is a Tixa lesz.”