A Mova megérkezett Magyarországra is porszívóival, takarítógépeivel, szépségápolási- és konyhai termékeivel. A cég két éven belül le akarja tarolni a régiót.
Egy rendkívül fiatal, alig egy éves kínai cég arra készül, hogy hazánkban is káoszt okozzon a kisháztartási gépek piacán. Ez a Mova, amelyet 2024 elején alapítottak, de már felbukkant a világ legnagyobb tech-kiállításain, és bázisokat épített Nyugat-Európában, illetve Észak-Amerikában is.
A cég nem is áll meg, hiszen egy nagyszabású magyarországi rendezvényen jelentette be a vezetősége, hogy Kelet-közép Európát is meg kívánja hódítani. Persze túlzás nélkül kijelenthető, hogy tervek irreálisan ambiciózusnak tűnnek. A Mova regionális sales igazgatója Tom (a kínai cégeknél egyre gyakoribb, hogy egyetlen nevet használnak a munkatársak – a szerk.) elárulta: már idén 10 százalékos piaci részesedés elérését tűzték ki célul. Jövőre megdupláznák, 2027-re pedig megtripláznák ezt az értéket.
A tervek kicsit irreálisnak tűnnek.
A tervek kicsit irreálisnak tűnnek.
De hát ezen a területen a dolgok azért nem így működnek. Elképesztően sok gyártó és brand küzd a szektorban.
Töredékszázalékokért is öldöklő harc folyik, nem lehet csak úgy a semmiből előtörve leakasztani a piac harmadát két év alatt.
Háttér és a termékek
A Mova mögött a Xiaomihoz számos szállal kötődő kínai Dreame Technology konszern áll, amely 2017-óta foglalkozik háztartási kisgépek fejlesztésével és gyártásával. Amellett, hogy kínált és kínál saját név alatt termékeket, bérgyártóként is tevékenykedett. A Mova brandet elméletileg a Dreame alá lövik be, a ilyen fajta márkahalmozás pedig bevett módszernek számít a kínai vállalatoknál.
Szépségápolási termékek is megtalálhatóak a portfolióban.
Szépségápolási termékek is megtalálhatóak a portfolióban.
A Mova széles választékkal nyit, hiszen a portfoliójában megtalálhatóak a takarítógépek, botporszívók, robotporszívók, elektromos fogkefék, hajszárítók, air fryerek és kávéfőzők is. A cég munkatársai természetesen az egekbe dicsérték a modelleket, mondván: egyedülállóan forradalmi technológiákat ötvöztek bennük a prémium anyaghasználattal.
Ám, hogy a valóságban mindebből mi igaz, az csak egy hosszabb tesztelési folyamat során derülhet ki. Az eseményen kipróbáltam egy kávéfőzőt, illetve egy porszívót, valamint megtapogattam a forrólevegős sütőt, és ennek alapján úgy tűnt, hogy itt azért inkább alsó-középkategóriás modellekről van szó.
Magyarországi jelenlétet építenek
A Mova vezetése úgy döntött, hogy a jól bevált, fontolva haladós stratégiát választja Magyarországon. Azaz hazánkban egyelőre nem hoznak létre hagyományos hivatalos képviseletet, hanem egy disztribútorra bízzák a márkaépítést és a kereskedelem felfuttatását.
Ezt a feladatot a Nobilis Hungary Kft. végzi, amely többek között a Tecno telefonokkal vagy a Navee rollerekkel kapcsolatos itthoni tevékenységet is ellátja. Ez utóbbinak ugyanaz a tulajdonosa, mint a Move-nak, tehát a kapcsolat hosszabb időre nyúlik vissza.
Nagyszabású magyarországi eseményen mutatta be a régiós vezetés a céget a partnereknek.
Nagyszabású magyarországi eseményen mutatta be a régiós vezetés a céget a partnereknek.
Pozsgai Attila, a cég ügyvezetője a Forbesnak elárulta: fontos online boltok mellett a meghatározó, hagyományosabb kiskereskedelmi tevékenységet végző retailcsatornákon keresztül is elérhetővé teszik majd a modelleket. Így tehát, ha minden jól megy, akkor a Media Markt és Euronics üzletekben is meg lehet majd vásárolni a Move termékeket. A Best Byte webáruházba már bekerült néhány készülék, tehát az első lépéseket már megtették.
Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy ilyen telített szegmensekben csak komoly termék- és kommunikációs támogatással lehet eredményeket elérni. A vállalat munkatársaitól kapott információk értelmében marketing kampányokat terveznek, amire a versenyképes árazás mellett is lesz komoly szükség.
Személy szerint nem nagyon látom magam előtt a tömegeket, akik egy totál ismeretlen kínai márka mellett döntenének, amikor válogathatnak a jól bejáratott brandek termékei közül is. Egy ilyen nagyra törő, érezhetően komoly anyagi háttérrel bíró, és jó eséllyel a kínai állam támogatását is élvező cégnek ugyanakkor papíron meg van az esélye arra, hogy keltsen egy kisebb zűrzavart a nyugodtnak amúgy sem nevezhető háztartási kisgépes színtéren. Ám az esetleges áttörésig hosszú az út, és a pakliban benne van a csúfos kudarc is.