Nem akadt fenn a Tesla az akadozó globális értéklánc és a chiphiány problémáin, gyorsan cselekedve biztosította, hogy elég autót le tudjon szállítani az évben. Ügyes trükkökkel, alkatrészekkel való fukarkodással oldta meg a problémáit, írja a Reuters.
Szinte kivétel nélkül megakasztotta az autógyártókat a globális chiphiány és koronavírus következtében jelentősen lelassuló szállítmányozás. De csak szinte,
a Tesla remekül oldotta meg az elmúlt két év problémáit: már-már zseniális trükkökhöz folyamodott, hogy elég autót szállítson le.
Elon Musk óriása számára a befektetői elvárásoknak köszönhetően fontos volt, hogy minél több megrendelést teljesítsen. Meg is lett az eredménye a jó taktikáknak: 2021-ben 87 százalékkal több autó gurult le a gyártószalagról, mint az azt megelőző évben. A teljesítményhez pedig a tőzsde is tapsolt, január első hétfőjén, rekordnegyedév után 13 százalékot ugrottak a vállalat papírjai, hiába a múlt héten bejelentett tömeges visszahívás.
A Reuters összeszedte, hogyan sikerült a Teslának a brillírozás abban, amibe a százéves titánoknak is beletört a foga.
Chiphiány? Akkor kivesszük
Ügyes húzásokkal sikerült a Teslának navigálnia a chiphiány közepén. A vásárlóiknak ugyanis felajánlották, hogy a nem olyan fontos alkatrészeket kihagyva előbb jutnak a kocsijukhoz, ezzel a lehetőséggel pedig sokan éltek.
Így maradt ki sok autóból több bluetooth chip és pár USB-csatlakozó.
A Tesla több olyan bonyolult funkciót és alkatrészt kiszedett a modellekből, amit nem láttak szükségesnek. Kikerült többek között több radaros szenzor, valamint deréktámasz is az ülésekből. Ezzel a vállalat elérte, hogy az autókat sokkal könnyebben, hiányzó alkatrészek miatti fennakadás nélkül tudják összerakni.
NEWPORT BEACH, CA- 070110- Elon Musk, during the opening of a Tesla Motors store in Newport Beach, CA. Musk is an American engineer and entrepreneur heritage best known for co-founding PayPal, SpaceX and Tesla Motors. He is currently the CEO and CTO of SpaceX, CEO and Product Architect of Tesla Motors and Chairman of SolarCity. Photo by J. Emilio Flores/CORBIS (Photo by J. Emilio Flores/Corbis via Getty Images)
Elon Musk és csapata néhány egyszerű trükkel oldotta meg a chiphiányt. Fotó: J. Emilio Flores/CORBIS
Emellett Muskék árat is emeltek, ami fedezte a növekvő alkatrészköltségeket – a Model Y-re viszont még így is hét hónapot kell várni, nem beszélve a 18 százalékos áremelkedésről.
Musk arra is kifejezetten büszke, hogy azokhoz a funkciókhoz, amikhez abszolút nélkülözhetetlenek a chipek, képesek voltak alternatívákat találni. Ehhez kellett a szoftveres rugalmasság is: a Volkswagen CEO-ja, Herbert Diess például dicsérte a Teslát, hogy az a szoftveres alkalmazásokat 2-3 héten belül az új chipekre írta.
Segít, hogy különböznek másoktól
A cég felépítése miatt is jobban vette a kanyarokat a Tesla a nagy hiányban. A vállalat ugyanis versenytársaihoz képest vertikálisan integráltabb, azaz sokkal több feladatot csinál saját maga, mint egy hagyományos autógyártó, aki rengeteg beszállítójának szervezi ki a legtöbb melót.
A Tesla rengeteg kis alkatrészt, valamint szoftveres alkalmazásokat is önmaga tervez és állít elő.
Musk ezt többször is említette már, a többi autógyártóhoz képest szerinte is „abszurd módon” vertikálisan integrált. „Saját magunk tervezzük az áramköri lapokat, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsan módosítsuk a kialakításukat, hogy illeszkedjenek az alternatív chipekhez” – nyilatkozta egy teslás bennfentes a Reutersnek.
„Sokkal többet tervezünk és építünk, mint a többi autógyártó, akik nagyrészt a hagyományos ellátási láncukra és (ahogy én nevezem) katalógusmérnökségre támaszkodnak. Ez nem túl kalandos” – mondta korábban Musk.
Nemcsak a vállalati felépítésben különbözik a hagyományos óriásoktól a Tesla, hanem a stratégiai lépések és a piaci reakciók terén is. A vállalat ugyanis azzal is jól járt, hogy nem riadt meg egyből a koronavírustól –
sok autógyártó lényeges mennyiségeket mondott le a chiprendeléseiből, mert arra számítottak, hogy a járványhelyzet csökkenti a keresletet. Muskék ezzel ellentétben gyors növekedésre számítottak, és okosabban készültek fel a vásárlók igényeire.
A chipgyártókkal való közvetlen kapcsolat pedig ahhoz is hozzájárult, hogy gyorsabban kapjanak szállítmányokat.
Borítókép: Tesla