Vadászpilóta szeretett volna lenni, de végül polgári légitársaságok oktatópilótája lett, mellette a szimulátorok rabjává vált, ami odáig fajult, hogy egy egyedi, bővíthető Formula-1-es ülést talált ki, ami egy profi dizájncsapat segítségével lehengerlő formát kapott, és az egyik legnagyobb nemzetközi dizájndíjat is elnyerte.
Star Wars
A túl sok Csillagok háborúja – Kelemen Ákos, a Kelako Engineering alapítója ezzel magyarázza, hogy miért szeretett volna vadászpilóta lenni, majd vívóedző. Végül egy amerikai pilótaképzést követően ezért lett polgári pilóta, először a Malévnál, majd kapitány és oktatópilóta a Ryanairnél, mellékállásban pedig szimulátorfejlesztő.
A Flying Objects dizájnstúdió Vámház körúti bázisán beszélgetünk, mert itt, és a szomszédos Ustory Mobility dizájnügynökség irodájában értek össze a szálak: Húnfalvi András dizájner, a Flying Objects társalapítója, és Kiss Botond Levente, a Ustory dizájnere segítségével együtt alkották meg a Kelako Racing Seat koncepcióját.
Ez egy olyan Formula-1-es versenyautó-szimulátort, amilyen még nincs a piacon: teljesen hozza az eredeti üléspozíciót és a zárt pilótafülke hangulatát, amely az igények és a pénztárca függvényében rengeteg kiegészítővel bővíthető, fejleszthető.
Karácsonyra lehet kész a prototípus
Nemrég Szingapúrban vették át a 2025-ös Red Dot: Design Concept Best of the Best díját, amely az egyik legnagyobb szakmai elismerés kiemelt minősítése. A szimulátor még csak egy kidolgozott koncepció, részletes tervekkel. A prototípus megalkotásán jelenleg egy mérnök dolgozik, Ákos reményei szerint az első darab már ott lesz a fa alatt, jövőre pedig beindulhat a sorozatgyártás.
Szélgenerátor, mozgásrendszer, rezgéseket imitáló mélynyomó, a rázókövek érzetét visszaadó buttkicker. A játékosok ilyen nyalánkságokkal bővíthetik majd az alap ülést. Ákos már régóta barkácsol magának szimulátorokat és a nagy külföldi gyártókat is jól ismeri, éppen ezért vágott bele egy saját fejlesztésbe, mert nem talált olyan F-1-es ülést a piacon, amelynek üléspozíciója és formája olyan, mint a valódi versenyautóé, valamint jól bővíthető lenne.
Kelako Racing Seat forrás: Flying Objects
Gyerekkori álma volt, hogy vadászpilóta lesz, jelentkezett a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolára, de helikopterre osztották be, ezért inkább leszerelt. Kalandos úton jutott el a New York-i Állami Egyetem repülésigazgatási szakára, ahol 2000-ben végzett.
A Malévnál kezdett, először légiutaskísérőként, mert nagyon nehéz volt egyből pilótának bekerülni. Egy éven belül elsőtiszt lett, Boeing 737-essel repült. Közben a képzési osztályon is elkezdett dolgozni oktatóként. 2012-ben, a Malév megszűnése után átment a Ryanairhez, ahol egy éven belül kinevezték kapitánynak, mellette pilótákat is oktat. A légitársaság athéni bázisán szolgált négy évig.
Fogd meg a söröm
Ákos mindig is szeretett játszani szimulátorokkal. A műfaj első, 1982-ben megjelent Microsoft Flight Simulator játéka rántotta be. Először vadászgép-szimulátort épített barkácsmódszerrel, majd a Formula-1 lett a másik szerelme, ezért a versenyautós szimulátorok is nagyon vonzották. Vett egy rally-ülést, vázat készített hozzá, beszerzett egy kormányt, pedálokat, és laptoppal, később Playstationnel rótta a köröket.
Athénban, már kapitányként, megengedhetett magának egy komolyabb Playseat Formula-1-es ülést, vázzal, profi kormánnyal, pedálokkal. A szimulátor formájával viszont nem volt kibékülve, egy szép burkolaton gondolkozott, rajzolt, tervezett, de nem jött össze.
„Ezer euró körül van egy jobbfajta ülés vázzal. Zárt szelvényből és csövekből készül, burkolat nélkül, ami nem hozza a Formula-1 áramvonalas formavilágát, a pilótafülke szűk terét, amelyben azt érezheted, hogy egy vagy a géppel.”
Ákos szerint a piacon elérhető gyártók termékei nem voltak sem szépek, sem könnyen tovább fejleszthetőek, ezért elhatározta, hogy akkor majd ő megcsinálja.
Nehezen állt össze a forma
Öt éve megkeresett egy ipari formatervező csapatot, velük eljutott egy szintig, de megrekedtek, továbbra sem tetszett neki a dizájn, amit kihoztak belőle. Belevágott egy másik csapattal, de ők menet közben feloszlottak.
A Húnfalvi András vezette Flying Objects volt a harmadik dizájnteam, akikkel nekifutott a tervének. András bevonta a projektbe a Ustory Mobility csapatából Kiss Botond Leventét, akinek nagy tapasztalata van a mobilitás területén. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről (Mome) ismerik egymást, ahol András a dizájn szakon oktat, Botond pedig a tanítványa volt. András a stúdiót alapító társával, Laufer Ferenccel közösen szerepelt a magyar Forbes 30 sikeres fiatal 30 év alatti listáján is.
„Ákos bejött hozzánk tavaly év elején és elkezdtünk beszélgetni a projektről, amely megrekedt. A sok év alatt összegyűlt tudás alapján újraterveztük az egészet. Bevontam Botit is a munkába, akivel már 6-7 éve ismerjük egymást, már az egyetemen látszott, hogy kiváló formatervező lesz. Boti a vezető tervező, övé a kredit a formatervért” – mondja András.
Húnfalvi András és Kelemen Ákos fotó: Sebestyén László / Forbes
„Ákos szépen dokumentálta az eddigi tervező csapatok munkáját, hogy mi a zsákutca, mit szeretne bele, milyen ergonómiai szempontok vannak” – meséli Botond.
A koncepció lényege, hogy a szimulátor ne úgy nézzen ki, mint a piacon lévő egyszerűbb darabok, amelyek kicsit olyanok, mint egy kondigép: csövekből hegesztett váz.
Létezik egy magasabb kategória is, amikor a teljes pilótafülkét megépítik valósághűen, de azok nagyon drágák – foglalja össze.
„Amit mi csinálunk, az a kettő között van, elérhető áron, de megadja azt az érzést, főleg a kiegészítő, lehajtható fedővel, ami olyan hatást kelt, mintha egy teljes cockpit lenne.”
Az AI sem jó mindenre
Akiknek nem elég egy alap ülés egy kondigépszerű vázzal, de anyagilag nem fér bele egy teljes pilótafülkés szimulátor, azoknak készül ez a fejlesztés, helyes üléspozícióval, pilótafülke-érzettel, fejleszthető platformon. Ez egy olyan luxusjáték, amire sokféle kiegészítőt lehet szerelni. A piacon lévők ezt nem tudják. Vagy megveszed az egyszerűbbet vagy a nagyon drágát, de a kettő között nincs opció – mondja Ákos.
A legfontosabb az ergonómia, hogy megadjuk azt az érzetet, mint a Formula-1-es üléspozíció, ahol technikailag szinte fekszik a pilóta – hangsúlyozza Botond.
Kiss Botond Levente: „A legfontosabb az ergonómia.” fotó: Sebestyén László / Forbes
Minden tervezés a skiccekkel kezdődik, majd kidolgoznak egy látványtervet, amelyhez mesterséges intelligenciát használó grafikus alkalmazásokat is bevetnek, mint például a Midjourney AI vagy a Vizcom AI.
Ezekkel nagyon sok óra Photoshop-munkát spórolnak meg. Ha lezárták a koncepció tervezését, utána kezdődik a kidolgozás.
„Ez a tökölős része, amikor minden alkatrészt meg kell modellezni. Az AI-alkalmazások még nem tartanak ott, hogy ezt is megcsinálják. Egy komplett 3D modell készül, amely úgy van megtervezve, hogy prototipizálható legyen” – avat be András a részletekbe.
Az ülést egy rózsaszín, kemény habból CNC-vel kivágták, és fizikailag is ellenőrizték azokat a felületeket, amelyekkel a felhasználó érintkezik. Az ülésen áll vagy bukik a dolog, az a lényeg, hogy egy 160 és egy 190 centis embernek is kényelmes legyen. Amikor az ülésgeometria megvolt, véglegesítették a vázat.
Ahhoz, hogy valami gyártmány legyen, az még sok lépés, mindent optimalizálni kell a sorozatgyártáshoz, ez mérnöki és gyártói feladat.
„Mi azt adjuk bele, hogy szerethető, használható és eladható termék legyen”
– mondja András.
A koncepció tavaly decemberre állt össze. Annyira elégedettek voltak, hogy úgy döntöttek, érdemes beadni a Red Dot dizájndíjra. A nevezés olcsó, párszáz euró, viszont, ha megnyered, akkor többezer euró az ára annak, hogy használhasd a termékeden az ismert díjat és logót. A német alapítású, egyik legismertebb dizájndíj koncepciókat elbíráló részlege Szingapúrban működik.
András szerint megéri kifizetni, ha nyertél, mert nagyon jó promóciót ad a projektnek, el lehet vele jutni üzleti partnerekhez, befektetőkhöz. Emlékei szerint a nyertes Kelako Racing Seat után 1,6 millió forintnak megfelelő szingapúri dollárt kellett fizetni, hogy rátehessék a Red Dot-díjat.
A Flying Objects már öt Red Dotot nyert az elmúlt években, tavaly pedig Botond lett a diák indulók között az első helyezett.
Jól lőtte be a piaci igényeket
A képek és a videók alapján ez egy szuper Formula-1-es szimulátorkoncepció, a dizájn nagyon letisztult, egy szobában is könnyen elhelyezhető, sokrétű a felhasználása, egy nagyon jó termék lehet ebből – mondja Konyhás Krisztián, a Budakeszin lévő műhelyükben saját szimulátorokat gyártó Newton Szimulátor ügyvezetője.
Piacelemzésük alapján ők is arra a következtetésre jutottak, hogy egy moduláris, vagyis könnyen bővíthető szimulátorra van piaci igény, ezért Kelemen Ákos szerinte jól lőtte be ezt a pozíciót.
Viszont a kifejezetten Fomula-1-es kialakítás, a speciális üléspozíció beszűkíti a célcsoportot, és itthon eleve elég szerény a lakossági kereslet a magas árak miatt, nemzetközi szinten azonban lát benne potenciált, ha felépítenek rá egy jó marketingkampányt.
Nekik a rendezvénypiac jött be, a cégek előszeretettel bérelnek ilyen szimulátorokat az eseményeikre. Ők alapvetően a mozgásrendszerre mennek rá, kétmillió forinttól indul egy ilyen szimulátor, de abban még nincs benne az ülés, a kormány, a pedálok, a számítógép és a kijelzők. A vége 4-5 millió forint is lehet.
Ákos azt mondja, az egyik legelismertebb holland gyártó, a Playseat F1-es, burkolat nélküli csúcsmodellje 2500 euró. Ő ez alá lőné be a dizájnban sokkal erősebb, hasonló tudású Kelako Racing Seat árát, amelyben benne van a vázszerkezet, az ülés és a kormány körüli kisebb burkolat.
A teljes takaróelem már extra, ahogy a többi szükséges kiegészítő és a mozgásrendszer is, de azokból sokféle árkategória létezik, kormányt például lehet 20 ezerért és 400 ezerért is venni hozzá.
Hatalmas bátorság volt belevágni
A szimulátorok az autósport egyik legfontosabb fejlesztési irányát jelentik. Aki valaha versenyzett, tudja, hogy a tesztelés és a tapasztalatszerzés elképesztően költséges, a szimulátor viszont lehetőséget ad arra, hogy a versenyző biztonságosan, költséghatékonyan és szinte korlátlanul fejlessze magát.
Ma már olyan szinten tart a technológia, hogy akár a G-erők részleges szimulálása is megoldható, ami hatalmas segítség a pilóták érzékelésének és reflexeinek finomhangolásában. Ugyanakkor az utánpótlás-nevelésben is kulcsszerepük van ezeknek az eszközöknek, hogy a fiatalok már otthon, a nappaliban is átélhessék a versenyzés izgalmát. Ezt már Oláh Gyárfás autósport-szakember, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség korábbi elnöke mondja a Forbes.hu-nak.
A Kelako Racing Seat koncepciója szerinte kifejezetten izgalmas, mert nemcsak technikailag átgondolt, hanem vizuálisan is lenyűgöző. Egy ilyen darab akár egy modern lakás dísze is lehet, miközben valós versenyélményt adhat. Oláh Gyárfás kiemelte, nagyon tetszik neki, hogy egy magyar fejlesztésről van szó, és hogy olyan szakemberek állnak mögötte, akik a dizájnt és a mérnöki precizitást tudatosan kapcsolják össze.
Azt mondja, egy ilyen projektbe belevágni hatalmas bátorságot igényel. Ehhez nemcsak tudás kell, hanem igazi elhivatottság és az autósport iránti szenvedély. Úgy érzi, ez a koncepció pont ebből a szenvedélyből született, nem pusztán üzleti megfontolásból. Ha ezt sikerül megőrizni és folytatni a fejlesztést, szerinte valós esély van rá, hogy a Kelako Racing Seat nemzetközi szinten is sikert arasson.
„A piacom az egész világ”
A szimulátor eljuttatása a prototípus előtti fázisig nagyjából 5-6 milliós költségnél tart eddig Ákos szerint, de a korábbi próbálkozásaival együtt összesen olyan 10 milliót költött már a szerelemprojektjére. A versenytársakat feltérképezte, jól ismeri a konkurenciát, de olyan piackutatást nem végzett, hogy mekkora igény lenne az ő termékére.
A sorozatgyártás beindításához több út is áll előtte, még nem döntötte el, melyiken indul el. Szóba jöhet közösségi finanszírozás, befektető bevonása, vagy saját költségen, részben hitelből beindított gyártás, ez esetben kisebb darabszámmal, lassabban haladva. Azt nem szeretné, ha egy befektető csatlakozása miatt elvesztené a kontrollt.
„A piacom az egész világ, a Formula-1 adja az ingyen reklámot, aki ezt szereti, az mind a célcsoportom, gyerekektől az idősekig. Én 52 vagyok, de még mindig imádok versenyezni” – fogalmazott.
Az értékesítés mehet nagy webáruházak piacterein keresztül és saját webshopban is egyszerre. Abban bízik, hogy a játéktermeknek is megtetszik a vonzó dizájn és sokat el tud adni nekik. Első lépésként saját tőkéből és hitelből tervezi a sorozatgyártás beindítását, aztán menet közben befuthat egy befektető is, ha sikeres lesz a start.
Erre jó esélye van, mert a koncepció mindenkinek nagyon tetszett, viszont a profi piackutatás kihagyása önmagában is kockázatot jelent. Amennyiben valóban sikerül beindítani a sorozatgyártást, kiváló marketing mellett még egy jó adag szerencse is kell majd a sikerhez.